Tax shelter voor start-ups

In de eerste jaren van een onderneming is kapitaal ophalen vaak een grote uitdaging. Om dit te vergemakkelijken, heeft de overheid de tax shelter voor start-ups ingevoerd. Dit is een fiscaal voordelige regeling die particuliere investeerders stimuleert om te investeren in jonge ondernemingen. Dankzij deze maatregel krijgen investeerders niet alleen een aantrekkelijk belastingvoordeel, maar krijgen start-ups ook sneller toegang tot het broodnodige kapitaal om te groeien en te innoveren.

Created on
August 2, 2025
Updated on
August 9, 2025
Published on
August 10, 2025
tax shelter voor start-ups

Wat is de tax shelter voor start-ups?

Om startende ondernemers te helpen bij het verzamelen van kapitaal, voorziet de overheid een fiscaal voordeel voor de investeerders.

De privépersonen die investeren in een vennootschap, krijgen dus een belastingvermindering in de personenbelasting.

De investering moet gebeuren in de vorm van een inbreng inruil voor nieuwe aandelen. Je wordt dus aandeelhouder van de vennootschapwaarin je investeert. Een bijkomende voorwaarde is dat de inbreng of het kapitaal volledig moet volstort worden.

Het gaat dus om een investering:

  • in ruil voor nieuwe aandelen;
  • waarbij de inbreng volledig moet volstort worden;
  • en de aandelen voor minstens een periode van 48maanden moeten bijgehouden worden.

Welke vennootschappen kunnen de tax shelter voor start-ups toepassen?

Kleine vennootschappen die opgericht worden of eenkapitaalverhoging doen binnen de vier jaar de oprichting, kunnen deze regeling toepassen.

Blog - Grootte vennootschap

De vennootschap moet ten vroegste op 01/01/2013 opgericht zijn.

Een aantal voorwaarden waaraan de vennootschap moet voldoen:

  • De vennootschap moet een Belgische vennootschap of een EER-vennootschap zijn met een Belgische inrichting.
  • De vennootschap mag niet opgericht zijn in het kader van een fusie of splitsing.
  • De vennootschap moet een micro- of kleine vennootschap zijn.
  • De vennootschap moet minder dan 4 jaar oud zijn.
  • De vennootschap moet ten vroegste op 01/01/2023 opgericht zijn.
  • De vennootschap mag geen vastgoedvennootschap zijn.
  • De vennootschap mag geen beleggings-, thesaurie-of financieringsvennootschap zijn.
  • De vennootschap mag niet opgericht zijn om management- of bestuurdersovereenkomsten af te sluiten.
  • De vennootschap mag niet beursgenoteerd zijn.
  • De vennootschap mag in het verleden nog geen kapitaalvermindering of dividenduitkeringen uitgevoerd hebben.
  • De vennootschap zit niet in een collectieve insolventieprocedure.
  • De vennootschap mag het ontvangen kapitaal niet gebruiken om:
    • dividenden uit te keren;
    • aandelen aan te kopen;
    • leningen te verstrekken.

De vennootschap moet aan deze voorwaarden voldoen gedurende een periode van 48 maanden na de volstorting van de aandelen.

Datum van opstart eenmanszaak

Als de vennootschap wordt opgericht ter voortzetting van de activiteiten die in een eenmanszaak werden uitgeoefend, moet men voor de termijn van 4 jaar beginnen tellen vanaf de datum dat de eenmanszaak werd ingeschreven in de KBO.

De belastingvermindering

Wie heeft recht op de belastingvermindering?

In principe kan elke particuliere Belgische investeerder recht hebben op de belastingvermindering.

Ook een niet-inwoner die onder de belasting voorniet-inwoners (BNI) in België valt, kan genieten van deze belastingvermindering.

Wie wordt uitgesloten van de belastingvermindering?

Bedrijfsleiders van de vennootschap waarin geïnvesteerd wordt zijn uitgesloten van deze belastingvermindering.

De partner of echtgeno(o)t(e) van de bedrijfsleider heeft wel recht op de belastingvermindering, het huwelijksstelsel is irrelevant.

Hoeveel bedraagt de belastingvermindering?

De belastingvermindering hangt af van de grootte van devennootschap waarin je investeert:


Grootte startende vennootschap Belastingvermindering
Micro-vennootschappen 45%
Kleine vennootschappen 30%

Een belastingvermindering is geen belastingkrediet!

Het gedeelte van de belastingvermindering dat niet kan benut worden in het belastbaar tijdperk, kan niet overgedragen worden naar een volgend jaar. Als de belastingvermindering dus hoger is dan de belastingen die je verschuldigd bent tijdens dat jaar, dan ben je het overtollig verschil van de belastingvermindering kwijt!

Wat zijn de grenzen voor deze belastingvermindering?

Grenzen voor de investeerder

Je mag als investeerder niet meer dan 30% van het kapitaal vertegenwoordigen met je aandelen. Als dit percentage overschreden wordt, heb je geen recht op de belastingvermindering voor het overschrijdend gedeelte.

Je mag als investeerder per jaar maximaal 100.000 euro investeren in start-ups en scale-ups om van de belastingvermindering te kunnen genieten. Het overschrijdend bedrag kan niet in aanmerking komen voor de belastingvermindering.

Grenzen voor de startende vennootschap

De startende vennootschap kan tot 500.000 euro ophalen aan kapitalen of inbrengen via deze tax shelter regeling. Het overschrijdend bedrag kan niet onder deze regeling vallen.

Kan de belastingvermindering teruggevraagd worden?

Ja, indien er gedurende een periode van 48 maanden niet voldaan wordt aan de voorwaarden, kan de belastingvermindering (pro-rata) teruggevraagd worden via een belastingvermeerdering.

Wat zijn de administratieve formaliteiten & verplichtingen?

Verplichtingen van de startende vennootschap

Aandelenregister & UBO-register

Hou een aandelenregister bij waarin alle aandeelhouders met de correcte gegevens opgenomen worden. Communiceer ook met je accountant wanneer er zich wijzigingen in de aandelenstructuur voordoen, elke aandelenverrichting moet ook tijdig en correct in het aandelenregister geregistreerd worden.

Ook het UBO-register moet correct ingevuld worden, bij eventuele wijzigingen in de aandelenstructuur, moet dit binnen de maand aangegeven worden in het UBO-register. Breng je accountant tijdig op de hoogte zodat dit op tijd kan in orde gebracht worden, zo vermijd je eventuele boetes!

Fiscale attesten

De vennootschap moet een aantal fiscale attesten (281.85) opmaken en afleveren aan de investeerder:

  • Attest voor het jaar van verwerving van de aandelen.
  • Attest voor elk van de 4 jaren volgend op het jaar waarvoor de belastingvermindering werd verleend.
  • Als een investeerder binnen de 48 maanden na de investering de aandelen verkoopt of overdraagt, moet er in dat jaar ook een attest opgemaakt worden.

Het attest moet telkens ten laatste op 30 maart volgend op het jaar waarop het betrekking heeft ingediend worden via Belcotax-On-Web en afgeleverd worden aan de investeerder.

Vraag hulp bij je accountant

Laat je bijstaan door je accountant bij het in orde brengen van deze formaliteiten.

Verplichtingen van de investeerder

Om van de belastingvermindering te genieten, moet je de fiscale attesten die je van de vennootschap ontvangt goed bijhouden, deze zijn belangrijk voor je belastingaangifte.

Hiernaast moet je de geïnvesteerde bedragen ook ingeven in je aangifte personenbelasting.

Wat bij dividenduitkeringen?

Dividenduitkering als verloning voor de investeerder

Als investeerder of aandeelhouder in een startende onderneming kan je rechten hebben op dividenduitkeringen in ruil voor het kapitaal dat je als aandeelhouder ingebracht hebt.

Op een dividenduitkering wordt wel een roerende voorheffing ingehouden, waardoor je enkel een nettobedrag ontvangt. Het standaardtarief van de roerende voorheffing op dividenden is 30%.

VVPR-bis regeling

Het kan echter zijn dat de dividenduitkering aan een fiscaal voordelig tarief van 15% (i.p.v. 30%) kan uitgekeerd worden onder de VVPR-bis regeling.

Blog– VVPR-bis

Vrijstelling van dividenden

Ook al zou je dividenduitkering niet onder de VVPR-bis regeling vallen, kan je nog steeds gebruikmaken van andere voordelen, zoals het vrijstellen van een gedeelte van je dividenden.

De roerende voorheffing die ingehouden werd op je dividend, kan je laten verrekenen via je aangifte personenbelasting.

Voor inkomstenjaar 2025 (aanslagjaar 2026) bedraagt het maximumbedrag van de dividenden die je kunt vrijstellen 859,00 euro.

Aangezien het standaardtarief van de roerende voorheffing op dividenden 30% is, kan je dus een maximumbedrag van 257,70 euro (859,00 x 30%) aan roerende voorheffing recupereren via je aangifte personenbelasting.

Administratie & boekhouding

Je hebt als start-up je kapitaal van externe investeerders binnengehaald, proficiat! Het is echter cruciaal om vertrouwen op te bouwen en te behouden met je investeerders. Een goede administratie en boekhouding zal je hierbij helpen.

Real-time accounting & open cijfers

Zorg voor een correcte en up-to-date boekhouding, zodat je op elk moment zicht hebt op je cijfers en je financiële toestand. 

Maak gebruik van boekhoudsoftware waarin je gemakkelijk de cijfers kunt analyseren, maar  ook budgetten en prognoses kunt maken. 

Werk hiernaast met een accountant die in realtime werkt en open staat voor een open boekhouding die je volledig kunt raadplegen, zonder onnodige tussenportalen met beperkte toegang.

Je accountant zal ook zorgen voor het opmaken en indienen van de verplichte fiscale attesten.

Transparantie & communicatie

Zelf zicht hebben op de cijfers is belangrijk, maar ook je aandeelhouders willen weten wat de stand van zaken is. Zorg voor een periodieke rapportering naar je aandeelhouders toe, dit kan bijvoorbeeld op kwartaal- of maandbasis.

Neem in je rapportering ook andere belangrijke elementen op zoals mijlpalen, uitdagingen en verdere plannen voor de toekomst.

Op zoek naar een accountant?

Neem contact op of plan gerust een vrijblijvend gesprek in.
Relevante blogposts