De fiscaliteit omtrent bedrijfswagens is vrij complex, het is dus belangrijk om op de hoogte te zijn van de fiscale regels vooraleer je beslist om een personenwagen aan te kopen. We raden dan ook aan om dergelijke investeringen eerst met je accountant te bespreken vooraleer je definitieve beslissingen neemt.
Bij de aankoop van een (tweedehands) bedrijfswagen zijn er een aantal zaken waar je op moet letten en documenten die je moet opvragen bij de verkoper. Dit helpt om fiscale en juridische problemen te voorkomen.
Gaat het om een particuliere of professionele verkoper?
☑️ Vraag een kopie van de identiteitskaart van de verkoper op
☑️ Check de geldigheid van het chassisnummer en of deze zichtbaar is op het voertuig
☑️ Bij een particuliere aankoop is er geen btw van toepassing
☑️ Stel een verkoopovereenkomst op
☑️ Check de geldigheid van het ondernemingsnummer van de verkoper
☑️ Check de geldigheid van het chassisnummer en of deze zichtbaar is op het voertuig
☑️ Vraag onder welke btw-regeling de verkoop doorgaat
☑️ Vraag een zakelijke aankoopfactuur
Kijk na of je alle documenten van het voertuig hebt ontvangen:
☑️ Aankoopfactuur (zakelijk) of ondertekende verkoopovereenkomst (particulier)
☑️ Inschrijvingsformulier
☑️ Gelijkvormigheidsattest (COC)
☑️ Car-Pass (in België)
☑️ Onderhoudsboekje & historiek van onderhoudsbeurten
☑️ Keuringsbewijs
☑️ Handleidingen
Naast de aankoop van het voertuig moet je ook met onderstaande kosten rekening houden:
Denk ook na over hoe je de auto gaat financieren:
Aangezien de personenwagens meestal ook privé gebruikt worden, kunnen de kosten en de btw niet zomaar volledig in aftrek gebracht worden. Zowel voor de aftrek van de kosten als voor de btw zijn er afzonderlijke regels van toepassing.
De autofiscaliteit is een complex gegeven waarbij men met heel wat zaken moet rekening houden. De aftrek van de autokosten wordt in eerste instantie fiscaal beperkt op basis van gegevens zoals de CO2-uitstoot, brandstoftype, enz. Daarna worden de kosten nogmaals beperkt op basis van het beroepsgebruik.
De aftrekbaarheid van de autokosten wordt in eerste instantie bepaald door een formule:
Aftrekpercentage = 120% - (0,50% x CO2-uitstoot x coëfficiënt brandstoftype)
De komende jaren zal het aftrekpercentage nog eens geplafoneerd worden, afhankelijk van de datum wanneer je je voertuig aanschaft.
Voertuigen waarvan de verwerving (aankoop, leasing of huur) plaatsvond voor 01/07/2023, vallen nog onder de ‘oude’ aftrekregeling.
Het aftrekpercentage kan dus zoals besproken variëren van 50% tot 100% naargelang de CO2-uitstoot en het brandstoftype of kan 40% zijn wanneer de CO2-uitstoot hoger of gelijk is aan 200 g/km.
Voor wagens met een CO2-uitstoot die vanaf 01/07/2023 tot 31/12/2025 zijn gekocht, geleased of gehuurd blijft eveneens de oude aftrekregeling van toepassing. Hier zal echter de ondergrens van 50% wegvallen. Bovendien wordt de maximumaftrek of bovengrens geplafonneerd als volgt:
Hybride wagens - Beperking brandstofkosten
Voor hybride wagens waarvan de batterij door middel van een externe energiebron wordt opgeladen (onthoud: wanneer je over de kabel kan struikelen) die gekocht, geleased of gehuurd zijn vanaf 01/01/2023, zal de aftrekbaarheid voor de brandstofkosten toch beperkt worden tot maximaal 50%.
Vanaf 2025 zullen wagens met een CO2-uitstoot die gelijk of hoger is dan 200 g/km niet meer onder het vaste percentage van 40% vallen, hier moet men weer de formule gaan toepassen.
Wagens die zijn aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 01/01/2026 zijn niet meer aftrekbaar.
Full-elektrische wagens of andere wagens (bv. op waterstof) zonder CO2-uitstoot waarvan de verwerving (aankoop, leasing of huur) plaatsvond voor 01/01/2027, zullen steeds van het aftrekpercentage van 100% kunnen genieten.
Vanaf 01/01/2027 wordt het aftrekbaarheidspercentage echter afgebouwd op basis van het jaar van verwerving:
Ter verduidelijking: Wanneer je een wagen zonder CO2-uitstoot koopt in 2027, zullen de kosten in het jaar van aankoop en de daaropvolgende jaren steeds voor 95% aftrekbaar zijn. Het is dus niet zo dat voor deze wagen de aftrek in 2028 naar 90% zakt.
De wagen kan niet zomaar volledig in kost gebracht op moment van aankoop of aanschaf. Aangezien het gebruik van een personenwagen een langdurig karakter heeft, moet de kostenaftrek gespreid worden over een aantal jaren. De afschrijvingstermijn die doorgaans wordt toegepast is 5 jaar.
In een vennootschap wordt er een voordeel van alle aard (VAA) op naam van de bestuurder voorzien voor het privégebruik. Het VAA wordt forfaitair bepaald op basis van onderstaande formule:
Cataloguswaarde x leeftijdsquotiënt x (5,5 + (0,1 x (CO2-uitstoot - referentieuitstoot))) x 6/7
Afhankelijk van het type aankoop, is de btw al dan niet (gedeeltelijk) aftrekbaar:
De aftrek van de btw op personenwagens die (gedeeltelijk) privé gebruikt worden kan op basis van drie verschillende methodes bepaald worden:
Max. 50% aftrekbaar!
Ongeacht weke methode je toepast, de aftrek van de btw op kosten van personenwagens kan nooit hoger zijn dan 50%, ook al zou het beroepsmatig gebruik hoger liggen.
Je houdt dagelijks een gedetailleerde rittenadministratie bij. Dit betekent dat je elke beroepsmatige verplaatsing bijhoudt en registreert. Er wordt vervolgens een procentuele verhouding bepaald op basis van de beroepsmatige verplaatsingen ten opzichte van de totale afgelegde kilometers.
Je dient dus het volgende zeker bij te houden:
Woon-werkverkeer is privé
De woon-werkverplaatsingen tellen helaas niet mee als beroepsmatige verplaatsingen.
Tolerantie voor werknemers en handelsvertegenwoordigers
Wanneer men een wagen ter beschikking stelt van een werknemer of handelsvertegenwoordiger, wordt er in principe aanvaard dat er minstens een beroepsmatig gebruik is van 50% en moet er dus geen rittenadministratie bijgehouden worden.
Deze methode vereenvoudigt de berekening door gebruik te maken van een forfaitair element op basis van het woon-werkverkeer en een vast aantal privé-kilometers voor overige verplaatsingen.
De formule ziet er als volgt uit:
((Afstand woon-werkverkeer x 2 x 200 + 6.000) / totale afgelegde km) x 100
Om deze methode te gebruiken, moeten enkele voorwaarden vervuld zijn:
Bij de forfaitaire aftrek (de eenvoudigste methode) wordt een algemeen aftrekpercentage van 35% toegepast.
Eens je voor deze methode kiest, moet deze regeling wel gedurende de vier opeenvolgende jaren op de wagen toegepast worden.
Om deze methode te gebruiken, moeten drie voorwaarden vervuld zijn:
Ja, het is toegelaten om methode 1 te combineren met methode 2. Jaarlijks mag men dus per voertuig de keuze maken of men methode 1 of methode 2 wil toepassen.
Indien men methode 3 toepast, moet men voor de wagens die uitgesloten worden van deze methode een rittenadministratie bijhouden.
Maak gebruik van een geschikt ERP-systeem (bv. Odoo) waar je dankzij de wagenpark-app al je leasing-, aankoop- en andere contracten, autokosten, fiscale gegevens, bestuurders, enz. per wagen kan beheren.
De autofiscaliteit is complex, zorg voor een naadloze verwerking van de kosten en de btw in de boekhouding en raadpleeg snel en gemakkelijk de financiële rapporten en kosten per wagen.
Bezorg bij de aankoop van een bedrijfswagen volgende documenten aan je accountant:
☑️ Bestelbon
☑️ Aankoopfactuur
☑️ Kopie inschrijvingsbewijs
☑️ Financierings- of leasingcontract met bijkomende aflossingstabel
Ook alle andere relevante autokosten kan je best bezorgen/inbrengen, denk hierbij aan:
☑️ Onderhoudsfacturen
☑️ Jaarlijkse keuring
☑️ Jaarlijkse verkeersbelasting
☑️ Verzekeringen
☑️ Brandstofkosten (tankkaart aan te raden voor een geldige btw-factuur)
☑️ Parkeertickets
☑️ Retributies & boetes