Waarmee moet je rekening houden bij het aanschaffen van een lichte vrachtwagen? Hoe zit het precies met de aftrekbaarheid van de kosten en de btw, zijn deze zomaar volledig aftrekbaar omdat het om een lichte vrachtwagen gaat?
Een lichte vrachtwagen is een voertuig dat gebouwd is om zaken te vervoeren waarbij de toegelaten massa niet hoger mag zijn dan 3.500 kg, denk hierbij aan:
Bij de aankoop van een (tweedehands) lichte vrachtwagen zijn er een aantal zaken waar je op moet letten en documenten die je moet opvragen bij de verkoper. Dit helpt om fiscale en juridische problemen te voorkomen.
Gaat het om een particuliere of professionele verkoper?
Kijk na of je alle documenten van het voertuig hebt ontvangen:
☑️ Aankoopfactuur (zakelijk) of ondertekende verkoopovereenkomst (particulier)
☑️ Inschrijvingsformulier
☑️ Gelijkvormigheidsattest (COC)
☑️ Car-Pass (in België)
☑️ Onderhoudsboekje & historiek van onderhoudsbeurten
☑️ Keuringsbewijs
☑️ Handleidingen
Naast de aankoop van het voertuig moet je ook met onderstaande kosten rekening houden:
Denk ook na over hoe je de auto gaat financieren:
Koop je een lichte vrachtwagen aan in je eenmanszaak, dan zien de regels er als volgt uit:
Indien de lichte vrachtwagen volledig beroepsmatig gebruikt wordt, zijn de kosten 100% aftrekbaar.
Wordt de lichte vrachtwagen echter (gedeeltelijk) privé gebruikt, dan moet de aftrek van de kosten beperkt worden tot het beroepsmatig gebruik. Dit gebeurt via een gedetailleerde rittenadministratie.
Meestal is het echter te verantwoorden dat de kosten 100% aftrekbaar zijn indien de ondernemer reeds een alternatief vervoermiddel heeft voor privéverplaatsingen.
De aankoop van de lichte vrachtwagen, aanpassingswerken aan het interieur, enz., kunnen niet zomaar volledig in kost gebracht worden bij de aankoop. Gezien het langdurig karakter van deze kosten, worden deze afgeschreven en gespreid over een aantal jaren in kost gebracht. Bij lichte vrachtwagens is de afschrijvingstermijn 5 jaar.
Bij de aankoop van een lichte vrachtwagen in een vennootschap, moet je met het volgende rekening houden:
De aftrek van de kosten voor lichte vrachtwagens is in principe 100%, er zijn dus geen fiscale aftrekbeperkingen van toepassing zoals bij personenwagens.
De aankoop van de lichte vrachtwagen, aanpassingswerken aan het interieur, enz., kunnen niet zomaar volledig in kost gebracht worden bij de aankoop. Gezien het langdurig karakter van deze kosten, worden deze afgeschreven en gespreid over een aantal jaren in kost gebracht. Bij lichte vrachtwagens is de afschrijvingstermijn doorgaans 5 jaar.
Bij personenwagens wordt het voordeel van alle aard forfaitair bepaald op basis van een vaste formule, bij een lichte vrachtwagen wordt het voordeel van alle aard bepaald op basis van het beroepsmatig gebruik.
Het beroepsmatig gebruik wordt bepaald op basis van een gedetailleerde rittenadministratie. Indien op basis van de rittenadministratie het beroepsmatig gebruik 70% is, zal het voordeel van alle aard 30% van alle kosten m.b.t. de lichte vrachtwagen bedragen.
VAA = (Privékilometers / totale kilometers) x Alle kosten lichte vrachtwagen
Eenmanszaken en kleine vennootschappen kunnen van een investeringsaftrek genieten indien aan de nodige voorwaarden is voldaan.
Voor het bepalen van de btw-aftrek kan je twee methodes toepassen.
De aftrek van de btw moet beperkt worden tot het beroepsmatig gebruik, deze wordt berekend op basis van een gedetailleerde rittenadministratie. Het aantal beroepsmatig afgelegde kilometers zal uiteindelijk het aftrekpercentage bepalen.
Men kan ook kiezen foor de forfaitaire aftrek van de btw, dan is de btw:
Maak gebruik van een geschikt ERP-systeem (bv. Odoo) waar je dankzij de wagenpark-app al je leasing-, aankoop- en andere contracten, autokosten, fiscale gegevens, bestuurders, enz. per wagen kan beheren.
De autofiscaliteit is complex, zorg voor een naadloze verwerking van de kosten en de btw in de boekhouding en raadpleeg snel en gemakkelijk de financiële rapporten en kosten per wagen.
Bezorg bij de aankoop van een bedrijfswagen volgende documenten aan je accountant:
☑️ Bestelbon
☑️ Aankoopfactuur
☑️ Kopie inschrijvingsbewijs
☑️ Financierings- of leasingcontract met bijkomende aflossingstabel
Ook alle andere relevante autokosten kan je best bezorgen/inbrengen, denk hierbij aan:
☑️ Onderhoudsfacturen
☑️ Jaarlijkse keuring
☑️ Jaarlijkse verkeersbelasting
☑️ Verzekeringen
☑️ Brandstofkosten (tankkaart aan te raden voor btw-aftrek)
☑️ Parkeertickets
☑️ Retributies & boetes