Wanneer bedrijven nieuwe bedrijfsmiddelen zoals voertuigen, machines, of onroerende goederen nodig hebben, staan ze voor de uitdaging om de juiste financieringsmethode te kiezen. Drie veelvoorkomende opties zijn leasing, renting en investeringskredieten. In deze blog zullen we deze financieringsvormen nader bekijken.
De financiële leasing is een financieringsmethode waarbij een leasingmaatschappij het (on)roerend goed aankoopt en tegen betaling het gebruiksrecht aan u verleent gedurende een bepaalde periode.
De maatschappij is in dit geval juridisch eigenaar van het bedrijfsmiddel en je onderneming is economisch eigenaar.
De leasingmaatschappij zal periodiek het af te lossen kapitaal, de intresten en de btw factureren.
Op het einde van de rit heb je de mogelijkheid om het goed af te geven of over te kopen aan een restbedrag dat overeenkomt met maximaal 15% van de investeringswaarde.
Omdat je economisch eigenaar bent, wordt het goed op de balans opgenomen en vervolgens afgeschreven. Hierdoor komt de investering in de bedrijfskosten op basis van het correcte afschrijvingsritme.
Een bijkomend (fiscaal) voordeel is dat men mogelijks van de investeringsaftrek kan genieten.
Bij een renting is de maatschappij zowel juridisch als economisch eigenaar. Je onderneming zal, zoals de naam het zegt, het goed huren gedurende een bepaalde periode.
Het verschil tegenover een leasing is dat je het goed huurt en de periodieke huurbedragen als kost zullen geboekt worden.
Renting kan interessant zijn wanneer je meer kosten wil maken gedurende een kortere termijn.
Op het einde van het huurcontract heb je hier ook de mogelijkheid om het goed over te kopen aan een minimum restwaarde van 16%. Indien je de koopoptie licht, komt deze restwaarde op het actief van de balans en zal dan ook afgeschreven worden.
Operationele renting
Bij een operationele renting is er geen koopoptie!
Bij een renting kan je helaas geen gebruikmaken van de investeringsaftrek.
Kostenoptimalisatie in eenmanszaken
Werk je met een eenmanszaak en wil je op het einde van het jaar nog een groot gedeelte van je aankoop als kost inbrengen? Dan kan je in sommige gevallen best een leasingcontract afsluiten. In een eenmanszaak mag je namelijk voor het hele jaar nog een afschrijving opnemen, ook al start de leasing pas op het einde van het jaar. Een eerste verhoogde factuur via een rentingcontract kan dan ook interessant zijn.
Bij een traditioneel investeringskrediet leen je een geldbedrag van een financiële instelling of andere kredietverstrekker. Met het geleende bedrag kan je dan de gewenste bedrijfsmiddelen aanschaffen. Je lost vervolgens periodiek het kapitaal en de aangerekende intresten af.
Aangezien je zelf de bedrijfsmiddelen aanschaft, ben je zowel juridisch als economisch eigenaar.
De kredietverstrekkers verlenen meestal geen krediet voor het btw-bedrag. Dit betekent dat je de btw zelf zal moeten voorfinancieren. De btw zal je pas bij de eerstvolgende btw-aangifte geheel of gedeeltelijk kunnen recupereren.
Net zoals bij de leasing komt de investering op de actiefzijde van de balans en wordt deze afgeschreven.
Aangezien je juridisch en economisch eigenaar van de investering bent, kan je mogelijks gebruikmaken van de investeringsaftrek.