Inventaris & stocklijst

Voor een correcte boekhouding en rapportering is het belangrijk om de nodige aandacht te besteden aan het opstellen van een inventaris en de nodige voorraadlijsten.

Created on
June 11, 2025
Updated on
June 11, 2025
Published on
June 12, 2025

Wat is een inventaris?

Vaak denkt men bij een inventaris aan het tellen van de voorraad en het opmaken van een voorraadlijst, maar dit is enkel een onderdeel van de inventaris. Een inventaris is namelijk een gedetailleerd overzicht van alle bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van een onderneming op een bepaald moment.

Jaarlijkse check

De inventaris is belangrijk om de boekhouding en de rapporteringen correct op te stellen en een getrouw beeld weer te geven van de onderneming.

De inventaris moet minstens jaarlijks opgemaakt worden en de werkelijke toestand van de onderneming weergeven.

Wat moet ik opnemen in een inventaris?

In de inventaris moet het volgende opgenomen worden:

  • Alle activa, denk hierbij aan gebrouwen, machines, meubilair, rollend materieel, liquide middelen, enz. en welke defect of buiten gebruik gesteld werden.
  • Alle passiva, zoals de schulden op korte en lange termijn, belastingschulden, enz.
  • Voorraadlijsten & overzichten van bestellingen of werken in uitvoering.

Stavingsdocumenten

Een goede vertrouwensrelatie met je accountant begint bij een transparante samenwerking. Probeer je accountant bij belangrijke handelingen te betrekken. Bezorg alle nodige (juridische) documenten die relevant kunnen zijn voor een correcte boekhouding en rapportering.

Documentatie & fysieke inventarisatie

Bij voorraden en materiële activa is het belangrijk om fysieke tellingen en controles uit te voeren. Dit wordt vaak als een administratieve last beschouwd, maar kan echter belangrijke informatie opleveren.

Waardering inventaris & voorraden

Geen zorgen, je accountant zal je helpen bij de waarderingsmethodes en de rapporteringen, aangezien hier speciale regels van toepassing kunnen zijn en dit de nodige kennis en expertise vergt.

In eerste instanties zullen de goederen moeten geteld worden. Vervolgens zal men moeten nagaan of er beschadigde, vervallen of verloren goederen zijn. Hiernaast moet er een overzicht gemaakt worden van de goederen die als demomateriaal of voor publicitaire doeleinden gebruikt of verbruikt werden.

FIFO

Bij de FIFO-methode (First In, First Out) gaat men ervan uit dat de goederen die eerst aangekocht werden, ook eerder de voorraad verlaten. Dit betekent dat de voorraad zal gewaardeerd worden aan de meest recente aankoopprijzen. Deze methode geeft een beter beeld van de werkelijke kost van de voorraad. Dit is de meest courante waarderingsmethode die toegepast wordt door micro- of kleine ondernemingen.

LIFO

Bij de LIFO-methode (Last In, First Out) wordt de stock gewaardeerd aan oudere aankoopprijzen. Meestal zijn oudere aankoopprijzen lager dan de meest recente. Hierdoor zorgt men dat de stock aan een lagere kostprijs gewaardeerd wordt, waardoor de winst lager is. Meestal wordt deze methode afgeraden.

Gewogen gemiddelde

Bij de methode van de gewogen gemiddelde prijs worden de kosten van de voorraden berekend door de totale waarde van de voorraad te delen door het totale aantal artikelen. In principe wordt de gewogen gemiddelde prijs na elke aankoop opnieuw berekend.

((aantal stuks x prijs) + (aantal nieuwe stuks x nieuwe prijs)) / totaal aantal stuks

Geïndividualiseerde waarde

Deze methode wordt vooral toegepast wanneer individuele voorraaditems nauwkeurig kunnen worden geïdentificeerd en onderscheiden. Dit is vooral nuttig voor bedrijven die werken met unieke, dure of op maat gemaakte producten.

Stocklijst opstellen

Voor het stockbeheer bestaan er verschillende softwareoplossingen, maar een Excel-bestand is even goed. Probeer je stock nauwkeurig te tellen en stel de lijsten correct op.

Welke lijsten moet ik opstellen?

Je stelt de volgende lijsten best apart op:

  • Lijst van verkoopbare voorraad (hoofdstocklijst)
  • Lijst van goederen die gebruikt werden als handelsmonsters, stalen of andere publicitaire doeleinden
  • Lijst van goederen die niet meer kunnen verkocht worden (door schade, houdbaarheid, enz.)
  • Lijst van goederen die gestolen werden (ook proces-verbaal bezorgen)

Welke gegevens moet ik opnemen in de stocklijst?

Volgende informatie kan je best opnemen in de stock- of voorraadlijst:

Algemene gegevens

☑️ Uw ondernemingsgegevens & ondernemingsnummer
☑️ Datum van voorraadopname
☑️ Adres van het magazijn of de opslagplaats
☑️ Vermelding toegepaste waarderingsmethode

Productinformatie

☑️ Artikelnummer / SKU
☑️ Omschrijving artikel
☑️ Categorie (indien relevant) (bv. grondstoffen, halffabricaten, eindproducten
☑️ Eenheid van maat (bv. stuks, kg, liter, enz.)

Hoeveelheid & waardering

☑️ Aantal stuks per artikel
☑️ Aankoopprijs per eenheid

  • Voor periodieke btw-aangevers: aankoopprijzen excl. btw
  • Voor vrijgestelde kleine ondernemingen: aankoopprijzen incl. btw

☑️ Verkoopprijs per eenheid (optioneel)
☑️ Totale waarde per artikel (aantal x aankoopprijs)
☑️ Totaalwaarde van de volledige voorraad

Hieronder een simplistisch voorbeeld:

Artikelnr. Omschrijving Eenheid Aantal Prijs/eenheid TOTAAL
0001 Jas X Stuks 20 100,00 2.000,00
0002 T-shirt Y Stuks 50 20,00 750,00
0003 Overhemd Z Stuks 70 50,00 3.500,00
TOTAAL 6.250,00

Op zoek naar een accountant?

Neem contact op of plan gerust een vrijblijvend gesprek in.
Relevante blogposts