Heb je een bureau of werkplaats in je eigen woning? Dan kan je deze in principe verhuren aan de vennootschap en attrekken als beroepskost. Let wel op, aan de verhuur van je bureau hangen wel een aantal aandachtspunten.
De huur is een aftrekbare kost voor de vennootschap, voor de bestuurder of zaakvoerder is dit een onroerend inkomen. Een onroerend inkomen wordt nog steeds belast in de personenbelasting. Het voordeel ten opzichte van een gewone bezoldiging is dat je op onroerende inkomsten geen sociale bijdragen verschuldigd bent.
Niet mogelijk in een eenmanszaak
Het is helaas niet mogelijk om je home office aan je zelf te verhuren. In een eenmanszaak kan je dus geen huurkost inbrengen voor je eigen bureau. Het huren van een beroepsmatige ruimte bij een externe partij is uiteraard wel mogelijk en aftrekbaar als beroepskost.
Het huurbedrag wordt echter geplafonneerd door een speciale formule op basis van het kadastraal inkomen (KI):
Niet geïndexeerde KI x eigendomsaandeel x beroepsmatig percentage x 5/3
x revalorisatiecoëfficiënt
Het overschrijdend gedeelte van het huurbedrag zal bijgevolg beschouwd worden als een normale bezoldiging waarop je sociale bijdragen en personenbelasting verschuldigd bent.
Huur je zelf een woning van een derde en wil je een gedeelte onderverhuren aan de vennootschap? Dat kan onder bepaalde voorwaarden.
Het is belangrijk om dit eerst door te geven aan je verhuurder en om na te gaan of dit contractueel toegelaten is. Meestal kan dit opgelost worden door om toestemming te vragen bij de verhuurder of door een gesplitst contract voor privé- en beroepsmatig gebruik op te stellen.
De huur die de vennootschap aan u betaalt is voor de vennootschap een aftrekbare kost. Het belastbaar bedrag voor u als onderverhuurder wordt als volgt berekend:
Marktconforme huurbedragen
Reken geen overdreven huurbedragen aan de vennootschap aan. Contacteer ook je accountant voor verder advies en bijstand hieromtrent.
Stel een huurcontract op tussen u als verhuurder en uw vennootschap als huurder. We kunnen u perfect helpen bij het opstellen van een juridisch correcte overeenkomst.
In de aangiften van de inkomstenbelastingen moet de huurder of houder van een zakelijk recht bijkomende gegevens rapporteren (270 MLH) indien men voor de huurvergoedingen of vergoedingen voor een zakelijk recht geen factuur ontvangt.