Verkoopfactuur opmaken in Odoo
Stap 1 - Nieuwe factuur aanmaken
Klik in de module van de verkoopfacturen op de knop NIEUWE FACTUUR.
Het invulformulier voor het opmaken van je verkoopfactuur springt open.
Stap 2 - Nieuwe klant toevoegen
Begin met het intypen van de klantnaam, je krijgt vervolgens de optie Aanmaken & bewerken, klik hierop.
Optie 1 - Klantgegevens manueel toevoegen
De klantenfiche springt automatisch open, selecteer of de klant een persoon (particulier) of bedrijf is en vul vervolgens de nodige klantgegevens in.
Optie 2 - Klantgegevens toevoegen via btw-nummer
Factureer je aan een btw-plichtige klant? Dan kan je bovenstaande stappen automatiseren door eerst het geldig btw-nummer zonder scheidingstekens in te geven.
Selecteer de voorgestelde onderneming. De naam en adresgegevens worden vervolgens automatisch bijgewerkt.
Zorg ervoor dat deze gegevens steeds volledig en correct zijn. Tip! Controleer voor bedrijfsrelaties de gegevens via de overheidstools:
Stap 3 - Factuurgegevens toevoegen
Nadat de klant wordt toegevoegd kan je de resterende factuurgegevens invullen.
Betaalreferentie
Indien je dit leeg laat, wordt er automatisch een gestructureerde mededeling opgemaakt bij de bevestiging van de factuur. Je kan hier uiteraard ook een gepersonaliseerde referentie voorzien.
Factuurdatum & vervaldatum
Voeg de factuurdatum en de vervaldatum toe. Bij de vervaldatum kan je gemakkelijk een standaardtermijn selecteren (bv. 15 dagen, 30 dagen, enz.).
Stap 4 - Factuurregels & btw-check
Vervolledig je factuur door je verkochte diensten of goederen toe te voegen. Klik hiervoor op Regel toevoegen.
Optie 1 - Manuele invoer
Voeg een omschrijving van de verkochte goederen of diensten toe
Selecteer de juiste boekingsrekening
Voeg de aantallen en de eenheidsprijs toe
Selecteer de juiste btw-code
De selectie van de juiste boekingsrekening en btw-code is superbelangrijk! Weet je niet goed welke rekening en btw-code je moet selecteren? Download hieronder ons handig overzicht.
Optie 2 - Producten aanmaken & selecteren
Je kan ook producten aanmaken waarin je bepaalde gegevens zoals de omschrijving, eenheidsprijs, boekingsrekening en btw-code kan vastleggen.
Telkens wanneer je een product selecteert, worden de vooraf ingestelde vakken automatisch ingevuld.
Stap 5 - Factuur opslaan & bevestigen
Voor het bewaren van de factuur heb je twee opties.
Je kan de factuur opslaan en/of bevestigen.
Factuur opslaan (concept)
De opgemaakte factuur wordt automatisch als concept bewaard.
Conceptdocumenten herken je aan het statusicoontje:
Factuur bevestigen
Door op de knop bevestigen te klikken wordt de factuur definitief geboekt en krijgt deze bijgevolg een factuurnummer en een gestructureerde mededeling toegewezen.
Definitieve facturen herken je aan het statusicoontje:
De factuur kan nu verzonden worden naar de klant.
Verkoopfactuur verzenden via Odoo
Stap 1 - Mailsjabloon checken
Nadat je de factuur hebt bevestigd, kan je deze doorsturen naar je klant via e-mail.
Klik hiervoor op de knop Verzend & afdrukken.
Er springt een nieuw scherm open met het e-mailsjabloon.
Dankzij de tekst-editor kan je de inhoud van je mail naar eigen wensen aanpassen en personaliseren.
Let op! De vetgedrukte elementen in de tekst van de mail zijn labels die automatisch worden ingevuld op basis van de factuurgegevens. Wij raden aan om deze labels niet te verwijderen!
Stap 2 - Bijlagen toevoegen (optioneel)
Wil je graag bijkomende bijlagen toevoegen aan je mail? Geen probleem, klik op de knop Bijlagen om extra documenten toe te voegen.
Stap 3 - Factuur verzenden
Klik op de knop Verzenden om de factuur door te sturen naar je klant.