OSS- & IOSS-regeling

Sinds de invoering van de One Stop Shop-regeling (OSS) binnen de Europese Unie is er heel wat veranderd voor ondernemers die digitale diensten, goederen of e-commerce aanbieden aan particulieren in binnen de EU. Waar je vroeger verplicht was om je in elk afzonderlijk EU-land te registreren voor btw-doeleinden, biedt de OSS-regeling nu een gecentraliseerde en vereenvoudigde oplossing.

Created on
June 7, 2025
Updated on
August 8, 2025
Published on
August 8, 2025
de oss-regeling en de invoerregeling (ioss)

Wat is de One-Stop-Shop (OSS)?

De bedoeling van de (I)OSS-regeling is dat de btw eerlijk kan verdeeld worden over de lidstaten op basis van het type geleverde diensten of goederen en de lidstaat waar de (particuliere) koper of afnemer zich bevindt.

Land van afnemer

Btw afdragen in het land van de klant staat hier dus centraal.

De (I)OSS-aangiftes zijn aparte aangiftes die moeten ingediend worden naast je normale btw-aangifte. Het voordeel is dat je je niet in elk EU-land afzonderlijk moet registreren, de btw wordt via één aangifte verdeeld over de landen waar de afdracht moet gebeuren.

OSS-regeling

De One Stop Shop (OSS) is een vereenvoudigde btw-regeling voor ondernemers die btw-plichtige diensten of afstandsverkopen van goederen leveren aan consumenten (B2C) in andere EU-landen.

Het gaat hier voornamelijk om:

  • Diensten via elektronische weg: telecommunicatiediensten, omroepdiensten, e-diensten, enz.
  • Verkopen op afstand
  • Andere specifieke B2C diensten*
  • Afstandsverkopen vanuit een derdelandsgebied of een derde land ingevoerde goederen (IOSS)

(*) Lijst FOD Financiën met specifieke diensten

Wat zijn verkopen op afstand?

Er is sprake van verkopen op afstand wanneer je als verkoper:

  1. Goederen verkoopt
  2. aan in de EU gevestigde particulieren of andere kopers die geen btw nummer opgeven
  3. waarbij de goederen zich verplaatsen van de ene EU-lidstaat naar de andere
  4. en het vervoer van de goederen door u of voor uw rekening gebeurt.

Deze goederen vallen niet onder verkopen op afstand:

  • Nieuwe vervoermiddelen
  • Margegoederen
  • Goederen geleverd met montage of installatie door of voor rekening van de verkoper
  • Accijnsgoederen (bv. alcoholische dranken)
  • Levering van gas via een aardgassysteem of gelijkaardig systeem

Als verkoper zorg je er dus voor dat de goederen bij de koper geraken:

  • Je vervoert de goederen zelf,
  • of je verstuurt de goederen zelf per post,
  • of je geeft een (externe) vervoerder de opdracht,
  • of je factureert de afnemer voor het vervoer en verwijst deze vervolgens door naar een vervoerder,
  • of een vervoerder op eender welke manier promoot.

Let op bij dropshipping!

Dropshippers staan meestal niet in voor het vervoer naar de klant, hierdoor kunnen zij niet altijd toepassing maken van de OSS-regeling. Bespreek dit met je accountant en check of je aan alle voorwaarden voldoet!

Btw-tarieven & verdeling over de lidstaten

Voor bovenvermelde diensten en goederen moet het juiste btw-tarief aangerekend worden van het land waar de afnemer of koper gevestigd is.

Aangezien je met meerdere btw-tarieven te maken hebt, is de setup van je verkoopsystemen zeer belangrijk. Voor webshops is het bijvoorbeeld evident dat de juiste btw automatisch aangerekend wordt bij de checkout.

  1. Je klant koopt de goederen/diensten bij je aan en betaalt het totaalbedrag incl. het juiste btw-bedrag.
  2. De goederen worden verzonden naar de klant.
  3. De btw op de verkopen (betaald door je klant) wordt afgedragen via de ingediende OSS-aangiftes en de betaling ervan.
  4. De overheid zorgt voor de correcte verdeling van de betaalde btw over de juiste lidstaten zoals doorgegeven in de OSS-aangifte.

Facturatie

Bij verkopen aan particulieren is het niet verplicht om een factuur op te stellen, tenzij de klant hier specifiek achter vraagt.

Wil je wel telkens een factuur opmaken? Dan stellen we voor om op de factuur ook te vermelden dat het om een OSS-verkoop gaat.

Omzetdrempel van € 10.000,00

Op deze regeling bestaat echter een uitzondering. Indien je totale omzet op jaarbasis voor diensten via elektronische weg en verkopen op afstand het bedrag van € 10.000,00 niet overschrijdt, mag je gewoon Belgische btw aanrekenen en dien je de gewoonlijke periodieke btw-aangiftes in. Je mag wel vrijwillig kiezen voor het OSS-systeem indien je dit wenst.

Aandachtspunt voor vrijgestelde kleine ondernemingen!

Maak je gebruik van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen? Dan weet je dat je geen btw moet aanrekenen op je verkopen zolang je omzet op jaarbasis onder de € 25.000,00 blijft.

Verkoop je echter diensten of goederen die onder de OSS-regeling vallen, dan moet je rekening houden met deze speciale drempel van € 10.000,00. Overschrijd je deze drempel, dan moet je wel de juiste btw gaan aanrekenen en OSS-aangiftes indienen.

De andere verkopen kunnen dan wel nog genieten van de vrijstellingsregel voor kleine ondernemingen.

Omgekeerd moeten de verkopen onder de OSS-regeling niet meegeteld worden voor de drempel van € 25.000,00.

IOSS-regeling (Invoerregeling)

De Import One Stop Shop (IOSS) is de tegenhanger van OSS, maar specifiek voor invoer van goederen uit landen buiten de EU die verkocht worden aan particuliere kopers binnen de EU.

Wanneer is de invoerregeling van toepassing?

We spreken van afstandsverkopen met invoer wanneer:

  1. Goederen verkocht worden
  2. vanuit een derde land of een derdelandsgebied
  3. aan in de EU gevestigde particulieren of andere kopers die geen btw nummer opgeven
  4. waarbij het vervoer door of voor rekening van de leverancier gebeurt  (met directe of indirecte tussenkomst)
  5. en de intrinsieke waarde van de ingevoerde goederen max. € 150,00 bedraagt.

Deze goederen vallen niet onder verkopen op afstand:

  • Nieuwe vervoermiddelen
  • Margegoederen
  • Goederen geleverd met montage of installatie door of voor rekening van de verkoper
  • Accijnsproducten (bv. alcoholische dranken)
  • Levering van gas via een aardgassysteem of gelijkaardig systeem

Als verkoper zorg je er dus voor dat de goederen bij de koper geraken:

  • Je vervoert de goederen zelf,
  • of je verstuurt de goederen zelf per post,
  • of je geeft een (externe) vervoerder de opdracht,
  • of je factureert de afnemer voor het vervoer en verwijst deze vervolgens door naar een vervoerder,
  • of een vervoerder/externe dienst op eender welke manier promoot of de gegevens van de afnemer doorgeeft om het vervoer uit te kunnen voeren.

Vrijstelling van btw bij invoer & afdracht btw op verkoop

De invoer van de goederen wordt vrijgesteld van btw.

Onder de IOSS-regeling reken je bij de verkoop de juiste btw aan. Deze draag je dan via de IOSS-aangifte af.

  1. De klant bestelt op uw (web)shop & betaalt het totaalbedrag incl. de juiste btw.
  2. De goederen worden verzonden naar de EU.
  3. Er wordt een invoeraangifte gedaan en de douanedienst controleert het doorgegeven btw-nummer, type van de goederen, waarde, enz.
  4. De invoer wordt vrijgesteld van btw indien het btw-nummer correct geregistreerd werd onder de IOSS-regeling.
  5. De goederen worden afgeleverd op het bestemmingsadres van de klant.
  6. De btw op de verkoop (die betaald werd door de klant) wordt afgedragen door de maandelijkse indiening van de IOSS-aangiftes en de betaling ervan.
  7. De overheid zorgt voor de correcte verdeling van de betaalde btw over de juiste lidstaten zoals doorgegeven in de IOSS-aangifte. "

Wat als ik de IOSS-regeling niet kan toepassen?

Afhankelijk van de toegepaste incoterms en afspraken rond leveringen en vervoer, zijn er verschillende scenario's van toepassing:

  1. Lokale btw-registratie(s)
    Je moet je in elk land waar je kopers gevestigd zijn registreren en daar de btw afdragen via lokale btw-aangiftes (extra administratie, complexiteit & kosten).

    De invoer van de goederen is dan niet meer vrijgesteld van btw, maar deze btw kan je recupereren via je lokale btw-aangiftes.

    De communicatie met je boekhouder in België is ook cruciaal. Voorzie dus de nodige gegevens, facturen en rapporteringen van je buitenlandse verkopen zodat je Belgische boekhouding en btw-aangiftes correct kunnen verwerkt worden.
  2. Koper zorgt zelf voor de invoer
    De koper voert de goederen zelf in en draagt de btw, douane- en inklaringskosten zelf af. De post- of koerierdienst zorgt voor de afhandeling en inning van deze kosten bij de koper.

    In dit geval is duidelijke communicatie zeer belangrijk. Geef dus op je (web)shop aan dat de koper zelf zal instaan voor afdracht van de btw en andere eventuele kosten. Bij de verkoop via je (web)shop mag je dan ook geen btw aanrekenen.

Wanneer moet ik een (I)OSS-aangifte indienen?

Deadline OSS-aangiften & betaling

De OSS-aangiften moeten op de laatste dag van de maand volgend op het kwartaal waarop de aangifte betrekking heeft ingediend worden, voor de betaling van de btw geldt dezelfde deadline.


Aangifte Deadline aangifte & betaling
Kwartaal 1 30/04
Kwartaal 2 31/07
Kwartaal 3 31/10
Kwartaal 4 31/01

Deadline IOSS-aangiften & betaling

De IOSS-aangifte en de betaling van de btw moet gebeuren op de laatste dag van de maand volgend op de maand waarop de aangifte betrekking heeft.


Aangifte Deadline aangifte & betaling
Januari 28/02
Februari 31/03
Maart 30/04
April 31/05
Mei 30/06
Juni 31/07
Juli 31/08
Augustus 30/09
September 31/10
Oktober 30/11
November 31/12
December 31/01

Boekhouding & administratie

De btw-regels omtrent internationale verkopen kunnen vrij complex zijn, om je administratie en boekhouding zo correct mogelijk te voeren, kan je best met onderstaande zaken rekening houden:

✅ Werk met een accountant die hier kennis van heeft, zodat je registratie in het OSS-systeem en de (I)OSS-aangiftes correct en tijdig kunnen gebeuren.
✅ Zorg voor een correcte setup in je webshop, zodat de btw-tarieven (automatisch) berekend worden bij de checkout.
✅ Bespreek de mogelijkheden met je accountant om de uitwisseling van data zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren.
✅ Wij zijn Odoo accounting partners en kunnen voor een correcte setup zorgen zodat je OSS-aangiftes automatisch en correct gegenereerd worden.

Op zoek naar een accountant?

Neem contact op of plan gerust een vrijblijvend gesprek in.
Relevante blogposts