Sinds de invoering van de One Stop Shop-regeling (OSS) binnen de Europese Unie is er heel wat veranderd voor ondernemers die digitale diensten, goederen of e-commerce aanbieden aan particulieren in binnen de EU. Waar je vroeger verplicht was om je in elk afzonderlijk EU-land te registreren voor btw-doeleinden, biedt de OSS-regeling nu een gecentraliseerde en vereenvoudigde oplossing.
De bedoeling van de (I)OSS-regeling is dat de btw eerlijk kan verdeeld worden over de lidstaten op basis van het type geleverde diensten of goederen en de lidstaat waar de (particuliere) koper of afnemer zich bevindt.
Land van afnemer
Btw afdragen in het land van de klant staat hier dus centraal.
De (I)OSS-aangiftes zijn aparte aangiftes die moeten ingediend worden naast je normale btw-aangifte. Het voordeel is dat je je niet in elk EU-land afzonderlijk moet registreren, de btw wordt via één aangifte verdeeld over de landen waar de afdracht moet gebeuren.
De One Stop Shop (OSS) is een vereenvoudigde btw-regeling voor ondernemers die btw-plichtige diensten of afstandsverkopen van goederen leveren aan consumenten (B2C) in andere EU-landen.
Het gaat hier voornamelijk om:
(*) Lijst FOD Financiën met specifieke diensten
Er is sprake van verkopen op afstand wanneer je als verkoper:
Deze goederen vallen niet onder verkopen op afstand:
Als verkoper zorg je er dus voor dat de goederen bij de koper geraken:
Let op bij dropshipping!
Dropshippers staan meestal niet in voor het vervoer naar de klant, hierdoor kunnen zij niet altijd toepassing maken van de OSS-regeling. Bespreek dit met je accountant en check of je aan alle voorwaarden voldoet!
Voor bovenvermelde diensten en goederen moet het juiste btw-tarief aangerekend worden van het land waar de afnemer of koper gevestigd is.
Aangezien je met meerdere btw-tarieven te maken hebt, is de setup van je verkoopsystemen zeer belangrijk. Voor webshops is het bijvoorbeeld evident dat de juiste btw automatisch aangerekend wordt bij de checkout.
Bij verkopen aan particulieren is het niet verplicht om een factuur op te stellen, tenzij de klant hier specifiek achter vraagt.
Wil je wel telkens een factuur opmaken? Dan stellen we voor om op de factuur ook te vermelden dat het om een OSS-verkoop gaat.
Op deze regeling bestaat echter een uitzondering. Indien je totale omzet op jaarbasis voor diensten via elektronische weg en verkopen op afstand het bedrag van € 10.000,00 niet overschrijdt, mag je gewoon Belgische btw aanrekenen en dien je de gewoonlijke periodieke btw-aangiftes in. Je mag wel vrijwillig kiezen voor het OSS-systeem indien je dit wenst.
Aandachtspunt voor vrijgestelde kleine ondernemingen!
Maak je gebruik van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen? Dan weet je dat je geen btw moet aanrekenen op je verkopen zolang je omzet op jaarbasis onder de € 25.000,00 blijft.
Verkoop je echter diensten of goederen die onder de OSS-regeling vallen, dan moet je rekening houden met deze speciale drempel van € 10.000,00. Overschrijd je deze drempel, dan moet je wel de juiste btw gaan aanrekenen en OSS-aangiftes indienen.
De andere verkopen kunnen dan wel nog genieten van de vrijstellingsregel voor kleine ondernemingen.
Omgekeerd moeten de verkopen onder de OSS-regeling niet meegeteld worden voor de drempel van € 25.000,00.
De Import One Stop Shop (IOSS) is de tegenhanger van OSS, maar specifiek voor invoer van goederen uit landen buiten de EU die verkocht worden aan particuliere kopers binnen de EU.
We spreken van afstandsverkopen met invoer wanneer:
Deze goederen vallen niet onder verkopen op afstand:
Als verkoper zorg je er dus voor dat de goederen bij de koper geraken:
De invoer van de goederen wordt vrijgesteld van btw.
Onder de IOSS-regeling reken je bij de verkoop de juiste btw aan. Deze draag je dan via de IOSS-aangifte af.
Afhankelijk van de toegepaste incoterms en afspraken rond leveringen en vervoer, zijn er verschillende scenario's van toepassing:
De OSS-aangiften moeten op de laatste dag van de maand volgend op het kwartaal waarop de aangifte betrekking heeft ingediend worden, voor de betaling van de btw geldt dezelfde deadline.
De IOSS-aangifte en de betaling van de btw moet gebeuren op de laatste dag van de maand volgend op de maand waarop de aangifte betrekking heeft.
De btw-regels omtrent internationale verkopen kunnen vrij complex zijn, om je administratie en boekhouding zo correct mogelijk te voeren, kan je best met onderstaande zaken rekening houden:
✅ Werk met een accountant die hier kennis van heeft, zodat je registratie in het OSS-systeem en de (I)OSS-aangiftes correct en tijdig kunnen gebeuren.
✅ Zorg voor een correcte setup in je webshop, zodat de btw-tarieven (automatisch) berekend worden bij de checkout.
✅ Bespreek de mogelijkheden met je accountant om de uitwisseling van data zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren.
✅ Wij zijn Odoo accounting partners en kunnen voor een correcte setup zorgen zodat je OSS-aangiftes automatisch en correct gegenereerd worden.